روکش های دندان

روکش دندان یا تاج مصنوعی (Dental Crown) یک جایگزین عالی و مطمئن به جای دندان آسیب دیده است.اگر مقدار پوسیدگی دندان زیاد باشد و دندانپزشک معالج بعد درمان دندان پوسیده احساس کند که دندان استحکام کافی را ندارد و ممکن است شکسته شود از روکش برا ترمیم دندان استفاده می کند . روکش باعث بالا رفتن استحکام دندان می شود و ظاهر طبیعی و زیبای دندان را حفظ می کند.
انواع روکش دندان
روکش ها بر اساس نوع موادی که ساخته می شوند به سه نوع تقسیم می شوند:
روکش های فلزی که از کاملا فلزی بوده و از فلزاتی مانند طلا یا پالادیوم ساخته میشوند که به دلیل مقاومت بالا بیشتر برای دندان های عقب استفاده می شوند.
روکش های PFM که ترکیب از ترکیب فلز در داخل و رویه سرامیکی ساخته می شوند که در کنار مقاومت بالا ظاهری طبیعی تر نسبت به روکش های فلزی دارند و انتخاب بسیار مناسبی برای افرادی هستند که در کنار هزینه مناسب به دنبال ظاهری زیبا برای دندان های عقبی خود هستند.
روکش های تمام سرامیکی یا زیرکونیا که به صورت کامل از سرامیک ساخته شده اند و ظاهری بسیار طبیعی و زیبا دارند ولی نسبت به روکش های فلزی و PFM از استحکام کمتری برخوردار هستند و به دلیل ظاهر بسیار طبیعیشان بیشتر برای دندان های جلو بیماران استفاده میشود تا همخوانی بیشتر با دندان های کناری خود داشته باشند.

توضیح کامل

زیبایی و آراستگی دندان‌ها از اهمیت بالایی برخودار است که باید به آن توجه شود. زمانی که دندان بیمار دچار آسیب یا پوسیدگی می‌شود باید مراحلی را طی کنید. جرم گیری، پر کردن دندان و… از مراحلی هستند که در پیش روی شما قرار دارند؛ اما گاهی شاهد آن هستیم که دندان به شدت آسیب دیده و راهی به جز روکش دندان وجود ندارد. در واقع، روکش بر روی دندان آسیب دیده قرار می‌گیرد تا بتوان با استفاده از آن هم به زیبایی ظاهری دهان خود افزود و هم امکان جویدن غذا را فراهم کرد. روکش دندان تنها در صورتی لازم است که مینای دندان از بین رفته باشد و دندان‌پزشک با حذف بخش عظیمی از سطح دندان، روکش را بر روی آن قرار می‌دهد.

آشنایی با انواع روکش دندان

روکش دندان یا تاج مصنوعی (Dental Crown) یک جایگزین عالی و مطمئن به جای دندان آسیب دیده است. این پروتز دندانی که بر روی دندان آسیب دیده قرار می‌گیرد باید به صورت فردی و برای هر شخص با توجه به شرایط و اندازه دندان‌ها ساخته شود. روکش یک پوسته نسبتا نازک است که از پرسلین یا رزین کامپوزیت ساخته می‌شود. روکش علاوه‌بر زیبایی بخشی به دهان و دندان، باعث حفظ سلامتی دندان و همچنین کمک به جویدن غذا می‌کند. روکش‌های دندان بسیار مقاوم هستند و با توجه به رنگ و متریال، می‌توانند همانند دندان طبیعی جلوه کنند. زمانی که دندان نیاز به عصب کشی داشته باشد نیز می‌توان از روکش برای دندان استفاده کرد که این امر بدون درد بوده و می‌توان از مزایای روکش دندان بهره برد. اگر در زمان درمان ریشه یا هر اقدامی دیگر، دندان فرد سالم و بدون آسیب باشد، نیازی به روکش نخواهد بود. با توجه به اینکه نصب روکش یک روش تهاجمی است و باید دور تا دور دندان تراش پیدا کند، بهتر است در صورت نیاز از روکش بهره گرفت. انواع روکش‌های موجود در دندان‌پزشکی و در بازار می‌توانند به روکش تمام سرامیکی، تمام فلزی و فلزی سرامیکی تقسیم شوند که به شرح زیر هستند.

روکش تمام سرامیکی

روکش تمام سرامیکی یکی دیگر از روکش‌های دندانی است که در رنگ‌های مختلفی وجود دارد. بیمار می‌تواند با توجه به رنگ دندان‌های خود یکی را برگزیند. برای ساخت این نوع روکش از تکنولوژی جدیدی استفاده می‌شود که به کد/کم معروف است. در این روش، روکش مورد نظر توسط دستگاه تراشیده شده و در اختیار دندان‌پزشک قرار می‌گیرد. روکش سرامیکی شباهت بیشتری به دندان طبیعی دارد؛ ولی استحکام و مقاومت دیگر روکش‌ها یعنی فلزی و ‌فلزی سرامیکی را ندارد. پس اگر زیبایی و هماهنگی برای شما در اولویت قرار دارد، بهتر است از روکش سرامیکی بهره بگیرید. برای ساخت روکش سرامیکی از سیلیکات یا زیرکونیا استفاده می‌شود که ما شاهد تغییر رنگ در روکش و ایجاد سایه در اطراف و لبه روکش نیستیم.

نظر خود را در مورد این مقاله بنویسید

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *